Český nápad roku 2015? Létající dron s vlastním padákem a dlouhým doletem

(Praha, 10. června 2015) – Již přes 1000 českých podnikatelských nápadů prošlo soutěží Vodafone Nápad roku. V pořadí osmým vítězem se stal Jan Sejkora se společností Flydeo, která vyvíjí pokročilé technologie pro bezpilotní letouny. Druhý se umístil Lukáš Brus s novým typem projektoru pro video-mapping Lumitrix a třetí skončili Petr Procházka a Michaela Matějková, tvůrci kompaktních bot Skinners. Startupem roku se stala Včelka.cz od Michala Zwingera, která dětem pomáhá se čtením, nejlepším studentským projektem odborná porota jmenovala deskovou hru ChemPlay z dílny Adriána Hegedüše a Ivany Kravárové.

Celkově se do letošního ročníku soutěže zapojilo 152 projektů, jen o jediný méně než v loňském rekordním roce. „Konkurence byla letos opět velmi vysoká, lidé se zajímavými nápady se přihlásili ze všech krajů České republiky i ze Slovenska. Velmi nás také potěšilo, že chuť do vlastního podnikání zdaleka nemají jen studenti a dvacátníci. Nadpoloviční většina přihlášených byla starší než 30 let a necelé čtvrtině je přes 40 let,“ říká Martin Kešner, zakladatel soutěže.

Vítězný projekt Jana Sejkory se specializuje na výrobu pokročilých bezpilotních letounů, takzvaných dronů. Všechny klíčové technologie si přitom jeho společnost Flydeo vyvíjí sama v České republice – motory, vrtule, elektronické regulátory, gimbaly i balistické padákové záchranné systémy. Konkurence oproti tomu spoléhá převážně na čínskou produkci. Cílem je nabídnout spolehlivé drony s velmi dlouhým letovým časem, vybavené pokročilými technologiemi.

"Množství inovativních nápadů v letošním ročníku soutěže nás opravdu potěšilo. I v takto velké konkurenci na nás ale velmi zapůsobil vítězný Jan Sejkora. Jeho Flydeo spojuje to nejlepší z české technické školy a ukazuje, že i v takto aktuálním odvětví může česká firma konkurovat technologické síle západu, stejně jako levné výrobě z Číny," říká členka poroty soutěže Milena Linhartová, ředitelka prodeje firemním zákazníkům ve Vodafonu.

Soutěž Vodafone Nápad roku letos pokořila hned dva milníky: 1000 přihlášených projektů a 50 milionů korun zprostředkovaných investic. Počet přihlášených projektů s letošním ročníkem dosáhl 1070. Vítězové jednotlivých ročníků už získali investice v celkové výši 53 milionů korun a dalších 8,5 milionu si rozdělili v dalších finančních a věcných cenách.

Vynálezci mezi námi

Pomyslné stříbro si letos díky verdiktu čtrnáctičlenné poroty odnesl Lukáš Brus s projektem Lumitrix. Jeho tým vymyslel, zkonstruoval, certifikoval a začal prodávat nový typ projektoru pro video-mapping, který nyní dobývá rozvíjející se trhy v Evropě a Jižní Americe. Vše přitom začalo jako typický garážový start-up – tři kamarádi vybrali stavební spoření, jeden z nich dal výpověď v práci a začali společně pracovat na prvním prototypu. Již prodali projektory do Kolumbie, Holandska, Francie, Turecka, Švýcarska i dalších zemí včetně Velké Británie.

Třetí místo vybojovali Petr Procházka a Michaela Matějková s kompaktními botkami do kapsy Skinners. Jejich unikátní boty se dají jednoduše srolovat, dát do kapsy a vzít kamkoliv s sebou – na brusle, na kolo, do fitka nebo kamkoliv jinam. Tým už má za sebou celkem šest prototypů a začátkem léta plánuje spustit crowdfundingovou kampaň, pomocí které chce získat potřebné finanční prostředky na další rozvoj svého projektu.

"Přestože se vítězné nápady netýkají přímo oblasti zdravotní péče nebo technologií s ní spojených, jsem nadšený z toho, kolik se objevilo nápadů orientovaných na výrobu fyzických produktů. Všechny hardwarové týmy se umístily velmi dobře. Pro další úspěch bych jim doporučil sledovat trendy a požadavky z globálních trhů, protože věřím, že mají šanci uspět i v zahraničí a udělat České republice dobré jméno," říká Petr Palán, ředitel strategie a plánování ve společnosti MSD IT Global Innovation Center.

I v rámci letošního ročníku byly vyhlášeny také dvě kategorie speciální. Kategorii Coolpad Startup roku 2015 za nejlepší technologický projekt získal Michal Zwinger s aplikací Včelka.cz, která zlepšuje úroveň čtení dětí a pomáhá při obtížích se čtením včetně dyslexie. Cenu Ekonom Student podnikatel 2015 pro nejlepší studentský podnikatelský záměr vyhráli Adrián Hegedüš s Ivanou Kravárovou a jejich deskovka ChemPlay, která dětem zábavnou formou otevírá svět chemie.

Další vítěze určí veřejnost

Stejně jako loni mohou lidé v anketě z deseti finalistů vybrat nejzajímavější projekt, který získá speciální cenu veřejnosti. Hlasovat je možné až do 8. července 2015 přímo na stránkách soutěže www.napadroku.cz/soutez/anketa.

Všichni finalisté letošního ročníku také mohli absolvovat Mentoring Day. Toho se zúčastnily téměř dvě desítky mentorů, kteří začínajícím podnikatelům nabídli své zkušenosti z oblasti prodeje, marketingu, financí nebo strategického plánování. Pro finalisty i semifinalisty také organizátoři soutěže uspořádali workshop prezentačních dovedností pod vedením Lukáše Hrdličky a workshop na téma silné stránky jednotlivců a týmů s Janem Mühlfeitem.

Titulárním partnerem letošního ročníku soutěže je společnost Vodafone. Hlavními partnery jsou J&T Banka, společnosti MSD a Coolpad. Partnery jsou společnosti Profinit, Microsoft, H1.cz a KF Legal. Podporovateli soutěže jsou Node5, Jihomoravské inovační centrum (JIC), Impact HUB a Czech ICT Alliance.

 

Další informace poskytne:

 

Martin Kešner, zakladatel soutěže

tel.: +420 604 302 729, e-mail: kesner@napadroku.cz

 

Jiří Hofreitr, mediální zástupce

tel.: +420 776 569 425 , e-mail: hofreitr@napadroku.cz

 

Poznámky pro editory:

 

O soutěži Nápad roku

 

Soutěž podnikatelských záměrů a začínajících podnikatelů Nápad roku organizuje společnost Podpora rozvoje podnikání s.r.o. Posláním soutěže je šířit a rozvíjet podnikatelské myšlení a aktivity studentů i široké veřejnosti a usnadnit jim počáteční kroky v jejich samostatném podnikání. Je určena jednotlivcům i týmům s podnikavým duchem a dobrými nápady. Přihlásit je možné libovolný podnikatelský záměr, nápad na rozšíření firmy či projekt pro investory, který dosud nebyl realizován nebo je ve stádiu rozjezdu (společnosti do 2 let své existence). Cílem je pomoci začínajícím podnikatelům uvést nápady na trh, a to skrze investici až do 10 milionů korun, odbornou zpětnou vazbu či medializaci. Hodnotícími kritérii jsou proveditelnost, potenciál dalšího růstu, originalita, kvalita zpracování a osoba podnikatele.

<< Zpět na výpis

E-book 10 kroků k podnikání

Přihlaste se k odběru novinek a získejte e-book

Odběr newsletteru

Fultextové vyhledávání
* Povinné pole
"